7. listopadu 2010

Koncentrované ústavní soudnictví v pojetí BVerfG

Michal Bobek upozornil na to, že k spolkovému ústavnímu soudu nemají chodit nejen easy cases, ale dokonce ani ty, kde postačí ústavně konformní výklad obecného soudu. Podle BVerfG se tak zásada koncentrovanosti ústavního soudnictví v BVerfG má vykládat krajně restriktivně, neboť BVerfG má sloužit více méně jako odvolací instance ústavních sporů sui generis.

Kéž by si tento přístup osvojil též český ústavní soud!

7 komentářů:

  1. To to off topic, ale mám urgentní právní dotaz. Na základě jaké právní normy zákazal Beran v říjmu 1938 KSČ?

    OdpovědětVymazat
  2. Na základě § 8 odst. 1 vládního nařízení č. 355/1938 Sb. z. a n., o politických stranách: „Vláda může politickou stranu rozpustiti, uzná-li, že činnost strany ohrožuje veřejný zájem.“

    NSS se letos zachoval stejně. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Vyjádřil jsem se asi nepřesně. Nařízení č. 355/1938 Sb. z. a n. bylo použito na prosincové rozpuštění. Spíše mě zajímalo ono říjnové zastavení činnosti.

    OdpovědětVymazat
  4. Podle § 1 odst. 1 zákona č. 201/1933 Sb. z. a n., o zastavování činnosti a o rozpouštění politických stran, přičemž § 23 odst. 2 zřejmě nebyl respektován.

    OdpovědětVymazat
  5. Je pro to nějaký zdroj? Zrovna nic po ruce nemám a přišlo mi podivné, že 201/1933 Sb. z. a n. byl již neúčinný a 355/1938 Sb. z. a n. ještě neexitovalo. Napadlo mě, jestli to nebylo opět podle spolkového zákona jako kdysi v případě DNP a DNSAP, ale ve většině mě dostupných textů naleznu pouze něco obecného o zákazu či v lepším případě zastavení činnosti.

    OdpovědětVymazat
  6. Během psaní mého předchozího příspěvku již přišla. Díky.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>