14. ledna 2011

Věčný boj kommunistů a antikommunistů

Tomáš Pecina shrnul diskussi, kterou vyvolal, když mu I. senát ústavního soudu vyhověl nálezem Tomáš Pecina v. vrchní soud v Olomouci z 15. 11. 2010, sp. zn. I. ÚS 517/10.

I já jsem byl překvapen, jak živá debata o tomto nálezu vznikla, a v práci se jím musím dost často zabývat. Na rozdíl od Tomáše Peciny si však nemyslím, že se jedná o spor levice a pravice. Sám jsem byl překvapen, že je to daleko více generační střet. Lidé, kteří se narodili zhruba před rokem 1968 jsou vesměs proti nálezu, lidé mladší naopak. Tak i 67letý Pavel Rychetský ostře nesouhlasí s 32letým Stanislavem Balíkem, přičemž mi připadá vedlejší, že Rychetský je bývalý kommunista, zatímco Balík je offensivní katholík. Jiné právo, které vedou lidé střední generace, je sice vesměs proti nálezu, ale to přičítám tomu, že redakci tvoří příslušníci vysokého justičního establishmentu.

Osobně jsem byl k nálezu spíše kritický, ale když vidím, jak kommunistickému establishmentu otrnulo, říkám si, že jim není stydno.

8 komentářů:

  1. Přijměme vaši hypothesu a testujme ji. Víte i nějakém mladém levičákovi, který je pro zveřejnění, a o starém pravičákovi, který je proti?

    OdpovědětVymazat
  2. Mladí levičáci na Outsiderech nebyli ani tak proti jako spíš brblali, že bojuješ bitvu, která už skončila a že je třeba se soustředit na nového nepřítele.

    Osobně si myslím, že mají pravdu jen velmi částečně.

    OdpovědětVymazat
  3. Jsi starý levičák, takže tvůj názor nám při testování Petersovy hypothesy nepomůže.

    OdpovědětVymazat
  4. Za levičáka se považuji sám a jednoho staršího pravičáka znám, ale nebudu jmenovat a prosím, aby ani nebyly vznášeny spekulace, kdo to je.

    Nicméně, neřekl bych, že jsem stanovil hypothesu. Spíš jde o výsledek pozorování, který mne překvapil. Nemyslím si, že by to sedělo nějak betonově; budou četné výjimky.

    OdpovědětVymazat
  5. Jestli je Peters levičák, tak já jsem revoluční bolševik, možná židobolševik. A starý k tomu. Možná by měl někdo vyzvat k mému odstřelu a k odstřelu všech starých levicových čuráků - bylo by to zřejmě bez postihu, protože jak se zdá neoconi prosazují v české společnosti nové paradigma absolutní svobody slova pro všechny.

    OdpovědětVymazat
  6. Nejde o občasné výjimky, ale o to, že dělítko mezi pravicí a levicí je do značné míry generační, takže vám to může připadat jako generační spor (jakým byla třeba otázka odstranění bývalých nacistů ve druhé polovině 60. let v Západním Německu).

    Kdybyste měl pravdu, musel by protestovat třeba takový Bohumil Doležal. Naopak se stává, že starší lidé, kteří byli dřív proti, jsou reakcemi establishmentu znechuceni a mění názor.

    OdpovědětVymazat
  7. Vodníku, Váš problém je, že k levici počítáte pouze bolševiky nebo kryptokommunisty jako je Keller. Nicméně, nevím o tom, že by někdo někdy zpochybňoval, že Tony Blair či Guy Mollet patří k levici.

    OdpovědětVymazat
  8. Ano, reakce establishmentu mění hodně; mne rovněž posunula.

    Nicméně člověk, kterého jsem jmenoval, je skutečný; je to osobnost typu Václava Havla.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>