26. června 2008

Definiční znaky moderního umění

Jsou dva: originalita a authenticita. Ponechme nyní originalitu stranou a soustřeďme se na authenticitu. Podle tohoto požadavku má být umění především pravdivé. Pokud se jedná o text z historie, mají všechna fakta sedět. Tím velice dráždí blogger Michal Matoušek, který ve svém cyklu Jen aby se nezapomnělo vydává texty s falešnou authenticitou, když reálný fakt rád obětuje vyznění textu nebo něco zamlčí. Jeho čtenáři mu to vyčítají jako kolovrátek. "odpusťte mi tu nejdebilnější otázku: je to pravda?" "Nejsem memoárista, a nemám potřebu jím být." etc.

Updated.

12 komentářů:

  1. Poněkud mne překvapuje, že píšete "autenticita"; možná jde o nechtěnou záměru s výrazem "autor", který se skutečně musí etymologicky správně psát bez -h-.

    OdpovědětVymazat
  2. Aha, to jsem nevěděl. Chybami se člověk učí. Již jsem to opravil.

    OdpovědětVymazat
  3. Pokud jde o umění, primitivové to mají jednoduché. Třeba hudba je buď rychlá nebo pomalá. A ta rychlá je ta dobrá. A já jsem pěkně primitivní hovado. Takže posílám zase něco pro Peterse, hezky s žesti. Za vizuální stránku se omlouvám, ta je fakt trochu blbá.

    OdpovědětVymazat
  4. To kdyby tam uřezávali hlavy buržoustům a na konci žluťákovi Petersovi dupli na nohu, to by byla jiná. To by teprv bylo moderní umění. Akurát!

    OdpovědětVymazat
  5. Ten zpěvák - není to J.X.Doležal? Jinak muzika to není špatná, já jenom k smrti nesnáším takovou tu vlezlou mimiku těch zpěváků, jako tady J.X.D. nebo Jagger nebo Johnny Rotten. Ostatně jsem nikdy neměl rád ani expressionismus v malířství. Přijde mi to, že je to pro ty emocionálně natvrdlé (jak ta tvorba, tak ta konsumace), citlivému stačí naznačit...

    OdpovědětVymazat
  6. J.X.D.? Jsem ani nevěděl, že zpívá. Ale nevím, jestli umí španělsky a jestli je z Madridu...

    Já na toho zpěváka moc nekoukal, pouštím si to normálně z CD, takže o jeho mimice moc nevím. Radši bych poslal link na MP3, ale neznám

    Samozřejmě že Rotten byl rozmazlenej spratek, ale co naděláš? Gott zase má tu svoji buzi-vizáž, další onohle, Morrisson byl taky pěknej zmrd...takhle by ses nikam nedostal.

    A takový slušný nemimikující postbroučičí Sir Paul mě irituje natolik, že i rádio musím vypnout, když je tam něco od něj (třeba jednu dobu hráli strašně často takovou tu jeho píseň o nějaké zahradě nebo o čem, vůbec si nemůžu vzpomenout). Nevím proč, možná to má všechno položené moc vysoko.

    Jako Josef II. (ve Formanově Amadeovi) neměl rád "příliš mnoho tónů", já zase nemám rád "vysoké tóny".

    OdpovědětVymazat
  7. Navíc, Vodníku, musíš asi trochu zohlednit fakt, že to jsou Španělé a že mají trochu jinou náturu, takže i když je to trochu emocionálně přepjaté, z jejich hlediska to zas není tolik, jako by tomu bylo u studeného českého (nebo holandského) čumáka.

    Mimochodem, na ty The Locos jsem přišel díky svým zahraničním studentům, což jsou poslední léta téměř výhradně Portugalci. Poslední dva roky jsem se totiž s nimi setkal na Majáles a oni mi tam sdělovali své dojmy, že ten "Czech rock" (nejlépe přeložitelné asi jako český bigbít) jim připadá strašný (a měli pravdu - zrovna tam už delší dobu nudili takové nějaké utahané kapely a la Katapult), že tam čekají hlavně na ska od Fastfood Orchestra. Tak mě pak napadlo, že se podívám na to, co asi poslochají oni (protože jinak znám jen Nelly Furtado). Jenže na wikipedii toho zrovna moc nebylo, v YouTUbe z toho bylo jen málo a to se mi většinou moc nelíbilo. Snad s výjimkou Primitive Reason (mohlo by se to líbit i Vodníkovi, protože tam není ten "rottenismus-jaggerismus-JXDismus), ale trochu mi vadí, že pějí anglicky, ne portugalsky. No a spíš jsem našel hudnu španělskou. Takže se ptám: nemáte někdo o tom Portugalsku přehled?

    OdpovědětVymazat
  8. Medvidku portugalsky zpiva cela Brasil a ta zeme, to je napred hudba, pak dlouho nic a az pak fsechno vostatni:-)..

    a take doufam ze jsem byl pro Vas opet vic nez obvykle neobvykle nesrozumitelny.. :-)
    hezky weekend preji :-)
    -----------------------------
    zde zpivaji brasilskou portugalstinou :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=X81R23bi5Po
    ------------------------
    http://www.youtube.com/watch?v=5fX0zx9dF6A&feature=related
    -------------------------------

    jinak Medvidku hezke pocteni o tom co snasite nesnasite:-)
    jsou lidove co treba vubec nesnasi a nemusi"sislavou" portugalstinu :-)
    jak gdo :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Milý Astře, srozumitelné to bylo.
    Jen bych chtěl poznamenat, že s tím, co kdo nesnáší, začal Vodník.

    Na jednu stranu, šišlavost portugalštiny je vskutku legrační (studenti ji přenášejí i do angličtiny), na stranu druhou je portugalský zpěv odliší od té obrovské majority zpívané anglicky, přičemž je to rozhodně hudebnější jazyk než čeština (která se musí prosazovat v alternativních směrech, protože český rock and roll je skoro tak legrační jako ruský).

    OdpovědětVymazat
  10. Kvůli Vodníkovi jsem se podíval na dva klipy Claptona. A musím říci, že jeho mimika je stejně expresivní jako těch, o kterých psal Vodník. Akorát že vyjadřuje jiné emoce. A pak je věc názoru, co je snesitelnější.

    Jako jestli je lepší Petersovi dupnout na nohu, nebo ho líbat.

    OdpovědětVymazat
  11. A ještě dodatek pro Astra:

    Víte, Astře, ti mí studenti jsou přímo z Portugalska, myslel jsem tedy portugalsky zpívanou hudbu z Portugalska, ne jen portugalsky zpívanou hudbu. Abych je trochu poznal, protože jsou to sympatičtí zahraniční studenti. zvláště ve srovnání s tím, jací zahraniční studenti zde bývali dřív. To byli totiž většinou moji bratranci a ti byli dost špatně snesitelní.

    OdpovědětVymazat
  12. Brazilska muzika, hlavne samba je moje oblibena.
    Afrobit tomu dava jisty svih.
    Filhos de Gandhi
    Sonho Meu
    O mar serenou
    Alcione
    Maria Bethânia

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>