11. července 2008

Zhodnocení debaty

V poslední době jsem naštěstí na Internet neměl moc času. Proto jsem se ani nemohl zapojit do debaty, která se na Wikipedii rozhořela. Teprve nyní, s odstupem, přičiním několik neučesaných poznámek.

Děkuji Tomáši Pecinovi i Vodníkovi, když mažou trolly. Je to velice záslužná a nevděčná práce, ale díky ní není z blogu Wikipedie stoka.

Poněkud jiná situace je s hulváty. Zde bych se přimlouval za co největší toleranci, byť nikomu nemohu vyčítat allergii na Magna Maxima. Pokud Vám osobně jeho příspěvek nevadí, tak ho prosím nemažte. Domnívám se, že by měla být mírnější kritéria na lidi, které známe osobně, s pochopitelnou výjimkou trolla Petra Mauleho, který se na Internetu chová jako skutečné Pako. Svou přezdívku si nezvolil náhodně.

K Magnovi i Michaele chovám osobní sympathie, tak je prosím, pokud možno, berte jako mé hosty. Jak víte, sympathie jsou zhusta irracionální, ale já si opravdu rád přečtu, co Magnus o mně píše. Ač s tím asi budou mnozí nesouhlasit, máme podobné zkušenosti i názory, tak mi jeho texty (na rozdíl od podobných Tomáše ze Sprchy) přijdou inspirativní.

S některými trolly si nevím rady. Osobně neznám jediný příspěvek "slušného wikipedisty", který by za něco stál. Mazat ho paušálně? Mne více než jeho trolling (který obvykle zase tak hrozný není, jen urputný) vadí neskutečná blábolivost jeho textů. Myslím, že Wikipedie není místo, kam je každý oprávněn psát cokoliv, co ho napadne.

Nicméně, vše má své meze. Jeden příspěvek Michaely jsem smazal, protože se snížila k trollingu, věřím, že neúmyslně. Ačkoliv se jinak řídím starou židovskou zásadou oko za oko, zub za zub, tentokrát to nechám bez povšimnutí. Zde je onen příspěvek zbavený trollingu:

Podívejte Tomáši, je pravda, že na ZMPfree jsem četla příspěvky, které byly daleko za pro mne únosnou mezí způsobu vyjadřování se o druhém. Prostě co je moc je příliš a GP mne bylo líto,.. jenže pak jsem si vzpomněla, že podobné hrůzy a příliš silná vyjádření jsem četla z klábosnice GP mnohokrát předtím a že si to v podstatě zaslouží. Takže bych vás chápala kdyby tenhle blog byl prostý hrubostí na adresy nejrůznějších internetových oponentů anonyma Petra Urbana. Pokud tenhle blog unese to co tu tenhle anonym napáchal (a další jeho kámoši), unese jistě i příspěvky mého manžela, i když na něj máte alergii. Na alergii si vemte prášek a zkuste zůstat nestranný. To tomuhle blogu prospěje nejvíc.

Updated.

13 komentářů:

  1. Jestliže mne někdo označí za "drzého a trapného chudáka", a aby zdůraznil svou nadřazenost, tak mi v příspěvku ještě navíc tyká, tak to jako soráč, pánové, ale buďto se takový text odstraní, anebo se další podnětná diskuse na tomto blogu obejde beze mě.

    OdpovědětVymazat
  2. Ne, opravdu Vás nenutím, abyste podobné příspěvky na svou adresu snášel. Klidně je mažte, máte volnou ruku.

    OdpovědětVymazat
  3. Jinak si myslím, že se Magnus už poučil a že se vůči Vám napříště bude chovat slušně.

    OdpovědětVymazat
  4. Takže nakonec vadí u mých příspěvků blábolivost? Budu-li je psát stručně, jasně, ale přitom souvisle, nebudou mazány? Anebo třeba budou proto, že jsem sem zrovna napsal, co mě napadlo (co je protikladem toho "psát, co ho napadne" - psát, co napadlo druhé?)?

    Z všech těch protikladných výtek, přiznávám, jsem naprosto zmaten. Domnívám se, že poněkud zmaten jste nyní i vy, p. Urbane - a myslím, že je to dobře, protože podle všeho jste zauvažoval o skutečné podstatě mých textů, i když ji ještě asi vidíte pořád trochu jinýma očima. Jsem vám i za to výslovně vděčný. Mohlo by to dojít k tomu, že byste pochopil, že ne každý wikipedista je váš zavilý nepřítel, zločinec, že prostě má jen jiné názory na Wikipedii nebo na principy chování.

    OdpovědětVymazat
  5. Nevím, kam to napsat, tak to píšu sem. Myslím, že je to sice od tématu, ale věcná námitka. Opravdu si myslíte, že se lidi vyznají v tom, kdy je Wikipedie Wikipedie a kdy je blog?

    Víte, že jste (podle základního pátrání na Google) jediným člověkem na světě, který svůj blog nazval Wikipedie? (Existují sem tam "neoficiální blogy Wikipedie", kde název chápu spíš jako blogy o Wikipedii).

    Nemyslíte, že jde také dost možná i o zneužívání firemní značky? Na to jsou snad i zákony, ale to určitě jako právník musíte vědět lépe. Na anglické Wikipedii se jasně píše: "Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc."

    OdpovědětVymazat
  6. Kdyby nešlo o blog, ale i online encyklopedii, měl byste pravdu. Takto je záměna vyloučena: je to blog, jehož thematem je wikipedie.

    OdpovědětVymazat
  7. Tenhle blog se jmenuje Wikipedie od samého počátku. Pokud to WMF bude vadit, jsem ochoten s tím něco udělat, když oni budou zase ochotnit ukončit vládu bezpráví na cs:. Zatím naše pokusy o kommunikaci ignorovali. To je fairová nabídka, ne?

    OdpovědětVymazat
  8. Jinak když píšu o původní wikipedii (to jméno jako označení strukturovaných úložišť znalostí zdruhovělo), označím ji tak.

    OdpovědětVymazat
  9. Pokud je to porušení práva, tak je to možná nabídka fairová, ale obávám se, že nemožná. Jako kdybyste řekl: Já vám přestanu rozbíjet okna, až se mi vaše manželka omluví, že se na mne křivě kouká. První je poškozování cizí věci, druhé jen osobní záležitost.

    Jinak se ani neptám, kdy tenhle blog vznikl, jestli dokonce nevznikl tenhle problém dřív než ten na Wikipedii, pak by váš návrh byl zcela podivný.

    No, uvidíme, jestli se tím Wikimedia vůbec bude chtít zabývat a jestli jí to někdo řekne. Taky je otázka, jestli je vůbec správné čekat až na to, pokud je Wikipedia trademark. Ale já už o tom dál mluvit nebudu, své jsem řekl. :o)

    OdpovědětVymazat
  10. O započtení jste slyšel? Ochrannou známku WMF nezapsali.

    OdpovědětVymazat
  11. Já nemažu téměř nikoho. Pokud je Magnovo žvanění pouze otřesné a otravné, nechávám ho v poklidu - myslím, že jsem zde nesmazal jediný Magnův příspěvek. Pokud by bylo osobní a urážlivé, popř. používalo občanských jmen, potkal by ho stejný osud jako už několikrát na Vrbě z moci páně Juchelkovy: byl by vypařen.

    OdpovědětVymazat
  12. Neslyšel, nevím, nejsem právník. Jen vím, že ochranné známky se nějak chrání a přijde mi divné, aby ji mohl dokonce zcela beze změny jako svůj název používat někdo, kdo ten projekt tak kritizuje. Nedovedu si představit, že bych si založil stránky "grisof.blogspot.com", nazval je "Grisoft" a tak označoval a že by sloužily primárně k tomu, že budou Grisoft dost ostře kritizovat. Ale to, že si něco nedovedu představit, samozřejmě není rozhodující. :o)

    OdpovědětVymazat
  13. ad Vodník. OK, správně. To je i má politika.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>