24. ledna 2008

Svatba Jiřího Káry

Svatba Jiřího Káry ve třech dílech po cca osmi a půl minutách (1, 2, 3 – doporučuji shlédnout všechny tři, a to do poslední sekundy!) je jedním z těch eye-openers (alespoň pro mě), kdy se znovu přesvědčuji, že život překonává ty nejabsurdnější a nejúchylnější fantasie. Pokládám za vysoce pravděpodobné, že se jedná o nejbizzarnější svatbu v české historii. Nedovedu si totiž představit těžší nářez než dialog nevěsty a ženicha pět minut před svatbou:
„Hele já jsem ztratil prstýnek, jo, píčo, nevim, kde je. Takže mi musíš dát ten kódr, jo.“
„Ty si ztratil prstýnek, jo? Ty seš debil, viď?“
„Nevim, kde je, voe, je v píči. Prostě ho nemám, voe!“
„Hlavně že máš pivo, voe!“
Toť malá ukázka toho, v jakém duchu probíhá následně celá svatba i moment supreme – obřad sám.

Při prvním, fragmentárním shlédnutí prvního dílu jsem se pouze otřásl odporem, jací kreténi se pohybují po světě. Pak jsem se na to podíval podrobně ještě jednou, přečetl jsem si komentáře a náhle jsem na celou věc získal zcela nový pohled. Toto je jedna z chvil, kdy se život stává uměním! Ba co dím, kdy život překonává umění. Žádný surrealista by něco takového nevymyslel! Čtvrtníček musí blednout závistí. Při pohledu na tu osobu v paruce o berlích jsem trpce zalitoval, že už nežije Edgar Degas nebo Georges Roualt. Příslušníkům punkové generace to zřejmě došlo okamžitě (podle oslavných komentářů „Kára na Hrad!“), já měl k punku vždy daleko a tak mi to trvalo dýl, podobně jako u JaroSlava Krátkého. A když se člověk z komentářů dozví, že nevěsta rok po svatbě zemřela a svědek Flojd spadl do světlíku, dostává celá performance ožralých hovadínů rozměr takřka antické tragédie. Flojdovo permanentní hajlování „Eses divizión Valónyje!“ neustálým opakováním přestává vzbuzovat odpor a (neo)nacistické associace, a v momentě, kdy pracovnici Městské části předává občanský průkaz se slovy: „To je průkaz eses divizión...“, dostává definitivně rozměr groteskní – člověk by si skoro s rozjařenými hovady po obřadu zahajloval taky (zejména když si uvědomí, že to s nacismem nemá nic společného a za Hitlera by celá parta mazala do koncentráku jako jedna z prvních). Je přeci jasné, že zde nejde o žádné nácky, ale o bojový pokřik alternativní jahujské tlupy. Bezelstnost, s jakou páchají závažný trestný čin, je odzbrojující a způsobuje čirou katharsi. Ve chvíli obřadu (prosím, nepřeslechněte hudbu - samozřejmě to není Mendelssohn-Bartholdy!) jsou pak sympathie diváka plně na straně Jiřího Káry & His Debily-Boys (jak jsem si partu pracovně pojmenoval) a s odporem hledí na oddávajícího buržousta a jeho vyděšené assistentky. Jak někdo vtipně napsal v komentářích, svatebčané si to asi moc nepamatovali, ale oddávající personál na to nezapomene do smrti! A je to dobře: o takovém happeningu se Knížákovi nebo Brikciusovi ani nesnilo!

Zatím si marně lámu hlavu, proč mi hovadismus Jiřího Káry & His Debily-Boys přestal vadit. Moji příznivci z nejrůznějších spřátelených serverů by to jistě vysvětlili mým židožroutstvím, kryptonacismem a obdobným primitivismem. Já mám zatímní vysvětlení v tom, že tento jejich projev naprosto přirozeně a organicky zapadá do celkového rámce tlupy. Při jejich sociálním zařazení, vzdělání, inteligenci a (zřejmě) emočním zmrzačení po x letech života v totalitě a nadužívání alkoholu by chování usměvavého rurálního šuhaje nebo gentlemana z bwitish uppah class působilo odpudivě. Odpudivě působí stejný hovadismus u lidí s nadprůměrnou inteligencí, vysokoškolským vzděláním a spoustou přečtených knih {hahaha}, zejména je-li promítnut do globálních vztahů a presentován s arogantním sebevědomím a přesvědčením o vlastní superiroritě. Nad těmi ať se slituje Hospodin!

Updated.

15 komentářů:

  1. No, mně taky přišlo pozoruhodné, jak se to obrací. Dříve jsme se dívali na umění, které nám mělo zobrazit život, nyní se díváme život sám.

    Jinak mne zarazila tupost lokálního politika, který má něco našprtané a nedokáže to přizpůsobit situaci. Naproti tomu úřednice vystihla svou roli na jedničku.

    OdpovědětVymazat
  2. Jako aktivního krátkologa mě těší, že jsi MiStra nakonec objevil.

    Tohle je ale úplně jiný žánr: souhlasím, že takovou live performanci jsem v životě neviděl.

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, schánim veškeré informace o Jiřím Károvi, kde byl naposledy spatřen atd. nebo jestli někdo neví kde se svatba odehrávala. Chceme ho s kámošem totiž jít hledat a dát si s nim pivo. Nedělám si srandu. Kdybyste někdo něco věděl prosím ozvěte se na michals0n@centrum.cz nebo icq: 171 386 580. Tisíceré díky!!
    PS: V případě nalezení Jirky budou fotky!

    OdpovědětVymazat
  4. NO tak to je naprosto neuveritelny, jakym fenomenem se svatba Jiriho Kary v nasich zemepisnych sirkach stala. A co me dostava uplne nejvic, je tenhle prispevek v blogu - to je normalni filmova recenze. Autorovi vsechna cest

    OdpovědětVymazat
  5. Teda musim říct, že u týhle recenze jsem se nasmál ještě víc než u tý samotný svatby :-D Paráda, autor je opravdu borec a řek bych, že se musí psaním rencenzí zabývat profesionálně, protože tohle je špica! Gratuluju a díky!

    OdpovědětVymazat
  6. Video už je na Youtube na jiném místě.

    OdpovědětVymazat
  7. Autor děkuje neznámým ctitelům za ocenění a musí je zklamat: psaním se neživí. Autor je ovšem v kruhu svých známých opakovaně nabádán k tomu, aby se psaním živil. Ovšem jelikož autor neví jak na to, literárního vzdělání ani porozumění nemá nazbyt, o sebevědomí nemluvě, zůstane zřejmě u té rehabilitace...

    OdpovědětVymazat
  8. Kdybych si byl jist, že tím Vodníka neurazím, vyjádřil bych pevné přesvědčení, že je na místě hovořit o kongenialitě performerů a recensenta.

    OdpovědětVymazat
  9. Neurazíš. Jirka Kára, Flojd a další jsou bezesporu protagonisty tohoto majstrštyku, já jsem pouhá vycpávka...

    OdpovědětVymazat
  10. Video ovšem potvrzuje, že není malých rolí, jsou jen malí herci: bez oddávajícího, který dokázal během jedné věty přejít z tónu "vážení svatebčané" do "varoval jsem vás naposledy (s implicitním dovětkem 'vy debilové!')" a zase zpátky, nebo bez úřednice, která si to s Károu "ještě vyřídí", by nikdy tak velké umělecké dílo nemohlo vzniknout. Také nelze zapomenout na svěží verbální kreaci nevěsty s kyticí.

    S pozdravem "SS-Division Wallonia!",
    T.P.

    OdpovědětVymazat
  11. Vzhledem k tomu, že se tento uživatel zaregistroval a ihned poté napsal tento příspěvek, tušil bych v něm s vysokou mírou spolehlivosti trolla. Skutečný Kára přece psát neumí, resp. pokud kdy uměl, už zapomněl.

    OdpovědětVymazat
  12. Naprosto zbytečně vidíte rudě. Onen uživatel bezpochyby Jiří Kára není, nicméně není třeba vidět v něm hned trolla. Je to zřejmě jeden z neuvěřitelně početných obdivovatelů tohoto článku (historicky nejúspěšnější z LW).

    OdpovědětVymazat
  13. Svatba Jiřího Káry

    na pokracovani?
    coby oziveni Lucerny?
    lidove tvorivosti nigdy dosti?

    OdpovědětVymazat
  14. Jirkovy hlášky - http://www.jirikara.cz/

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>