6. února 2006

Co je to censura

Po zavedení statistik jsem zjistil, že na tento blog chodí cca 100 lidí denně (je však třeba odečíst mého ctitele, který používá spojení přes Telecom – 231.26.broadband2.iol.cz), což zavazuje. Proto jsem se rozhodl, že blíže objasním své motto.

Censura
Jedním z nejvíce neblahých dědictví kommunismu, které si postkommunisté všeho druhu odmítají připustit, je ztráta obecného vnímání mezi soukromým a veřejným. Přispěl k tomu i Klaus: ten neznal nic veřejného než státní a nic soukromého než kommerční (výdělečné). Tak se stalo, že soukromé servery, kde se nemusí nic platit a jsou přístupné veřejnosti, jsou považovány za veřejné nebo poloveřejné. Ale to není pravda! Soukromý server zůstává soukromým, protože jeho provozovatel není vykonavatelem (nositelem) veřejné moci. Když z něho někoho vyloučí, tak je to stejné, jako když Vy někoho nepustíte k sobě na návštěvu. Není to žádná censura ani diskriminace.

Censura je totiž výkon veřejné moci. Soukromý subjekt žádnou moc nemá, pokud k ní není veřejnoprávní korporací (např. státem) autorisován. Novináři tedy nemají žádnou moc, pouze vliv. Nemohou o nikom závazně rozhodovat. Censurou naproti tomu je, když si někdo vydá Mein Kampf nebo publikaci popírající holocaust a stát ho za to zavře do vězení.

Havelock Ellis (1859–1939)
S censurou se potýkal i Havelock Ellis. Byl to vědec, který se domníval, že věda nemůže mít nějaká tabu, která se na ni od počátku věků snaží uvalit nejrůznější pavědci a moralisté. Jeho thematem byl sex. Přišlo mu ostudné, proč by se biologie (fysická anthropologie) neměla zabývat něčím, co dělá každý nebo skoro každý, jen proto, že z hlediska křesťanské morálky je to špinavé.

42 komentářů:

  1. Nevím proč zveřejňujete mou IP. Pokud mě přikládáte do souvislosti s heslem, máte svým způsobem pravdu. Nebudu tu zveřejňovat jaké někde používáte snadno uhádnutelné heslo - i když to asi každému dojde. To je váš problém. Zásláním nového hesla na WP jsem vás k chtěl jen trochu pošťouchnout k pečlivějšímu výběru hesel.

    Jinak jsem tady samozrejme nic nemazal.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak vida. Neznámý ctitel se přiznal. Je pravda, že jsem používal snadno uhádnutelné heslo, protože jsem měl za to, že nikomu nebude stát za to, to zkoumat a mně se bude dobře pamatovat. Jak známo, každé heslo je prolomitelné, je to jen otázkou času a prostředků tomu věnovaných.

    Pak je tedy otázka, proč tolik příspěvků zmizelo.

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem se nedostal na tenhle blog ani jsem to nezkoušel. Pokud heslo bylo snadné, pak to mohl být více méně kdokoliv. Věřím, že teď si hesla všude nastavíte lépe.

    OdpovědětVymazat
  4. Tady bylo heslo to samé. :-) Ano, postupně všude dám sofistikovanjší hesla. A kdo jste, ctěný anonyme? Jste nejpilnější čtenář mého blogu.

    OdpovědětVymazat
  5. Tušil jsem že mě možná oslovíte, tak jsem často sledoval aktualizace.

    OdpovědětVymazat
  6. Aha. Nicméně svou identitu stále tajíte.

    OdpovědětVymazat
  7. Ještě by to chtělo vysvětlit co je to "lynch". :-)

    OdpovědětVymazat
  8. A ten člověk co tam levituje na tom snímku je Guy Peters a ti dole jsou velcí modráci a gauneři z české Wikipedie?

    OdpovědětVymazat
  9. Né jo? Tak proč všude píšete, že Vás lynchovali lyncheři?

    OdpovědětVymazat
  10. Protože mám smysl pro nadsázku, ctěný anonyme.

    OdpovědětVymazat
  11. pokud pouzivas snadno uhadnutelne heslo, primo si rikas o to, aby ti to tady nekdo promazal. jako kdybys nechal na Hlavnim nadrazi lezet tasku a pak se divil, ze zmizela...

    OdpovědětVymazat
  12. No, když si na koupališti nechám na dece hodinky, když se jdu vykoupat, také si říkám o to, aby mi je někdo ukradl. Slušný člověk to neudělá. Není to zloděj.

    OdpovědětVymazat
  13. Protože mám smysl pro nadsázku, ctěný anonyme.

    Nemáte smysl pro humor a už vůbec pro nadsázku, proto Vaše vysvětlení pod tímto článkem je vrcholem nechtěné komediálnosti Vaší osobnosti.

    OdpovědětVymazat
  14. Sedlo to jako hrnec na zadnici. Ještě Vám zbývá odsouhlasit svůj čecháčkovský syndrom odhalování anonymů. Dyť Vy přeci dobře víte, kdo tohle přispěl a Vaše trapnost tím jen graduje.

    PS: Nebo nemám pravdu?

    OdpovědětVymazat
  15. Nevím. Dám se podat.

    Ale nepřetvařujte se. Po brilantním odhalení Boutrouse z amat.com by jeden řekl, že je Vás škoda na odborářského právníka, že jste měl být policajt.

    A najednou taková ztráta pátracích schopností? :-)

    OdpovědětVymazat
  16. To nebylo brillantní. Sám psal o tom, kde pracuje.

    OdpovědětVymazat
  17. Ale houby. Tady na tomhle ufňukánkově blogu jste ho odhalil podle IP adresy.

    OdpovědětVymazat
  18. Znovu opakuji, že svého zaměstnavatele nikdy netajil. Laskavě si to nastudujte, ať nejste všem pro smích.

    OdpovědětVymazat
  19. Znovu opakuji, že svého zaměstnavatele nikdy netajil. Laskavě si to nastudujte, ať nejste všem pro smích.

    Pro smích všem jste Vy. Na tomto serveru jste zde: http://www.blogger.com/comment.g?blogID=15817206&postID=113890084634927019

    odhalil slovy:

    Jinak statistika hlásí a mé dedukční schopnosti dovozují, že první anonym je starý známý Boutros.

    Podle IP adresy jste tedy vyšmíroval Boutrouse. Nikdo tady nedvrdil, že Boutrous svého zaměstnavatele tají.

    Zřejmě již ani nejste schopen si přiznat, že pátráte po IP adresách.

    OdpovědětVymazat
  20. Ano, přiznal jsem, že mne zajímalo, kdo jsou všichni ti anonymové, kdo se sem nahrnuli. Pokud se někdo není schopen podepsat ani přezdívkou, je to ubožák.

    OdpovědětVymazat
  21. Neexistuje žádná souvislost mezi tím, že někdo nepoužívá přezdívku, tak že je ubožák. Toto nepravdivé tvrzení jste zřejmě převzal od nějakého hlupáka. Možná, že to byl ten, co se pod různými maňásky podhrabával na Wikipedii jak australskej králik pod plot.

    OdpovědětVymazat
  22. Je v tom souvislost. Jak mám diskutovat s někým, kdo není schopen se identifikovat alespoň tak, abych ho nezaměňoval s někým jiným? To je ta přirozená lidská slušnost, která Vám chybí.

    Na Wikipedii jsem psal na protest proti lynchi. To je povinnost každého slušného člověka.

    OdpovědětVymazat
  23. Peters zde napsal: "Jinak statistika hlásí a mé dedukční schopnosti dovozují, že první anonym je starý známý Boutros."

    Fizlácké Petersovy statistiky a dedukční schopnosti tedy fungují jenom na Boutrouse?
    Aha.

    Tak na Wikipedii jste se podhrabával protest? No a já na protest proti Vašim fízláckým metodám nepoužívám nick. Máte s tím problém?

    OdpovědětVymazat
  24. Ano, nejsem geek jako jezovec či pajout.

    Ano, mám.

    OdpovědětVymazat
  25. Možná nejste geek, ale Boutrouse jste tady vyfízloval dobře.

    Jestli máte problém, tak ho řešte. V tomhle případě by Vám asi nejvíc pomohl psychiatr.

    OdpovědětVymazat
  26. Myslím, že spíše Vám. Vy jste do mě zamilovaný, nikoliv já do Vás. :-)

    OdpovědětVymazat
  27. Nejsem homosexuál, tak mě nesuďte podle sebe. Navíc u Vás nemá nikdo šanci, protože jste zamilovaný pouze sám do sebe.

    OdpovědětVymazat
  28. Pokud nejste homosexuál, proč na můj blog chodíte dokonce častěji než já?

    No, to se pletete. Mám Vám dát reference? :-)

    OdpovědětVymazat
  29. Proč? Jste zábavný exponát trolla.

    Reference z Vašich fízlovacích statistik?

    OdpovědětVymazat
  30. Domnívám se, že trollem je ten, kdo chodí urážet na cizí blog jeho tvůrce.

    Ne, jiné. :-)

    OdpovědětVymazat
  31. Pravda není urážka. Blog trolla, který si ho založil pro pokračování trollování je ideální místo, kde trollovi dát ochutnat jeho medicínu.

    Dejte sem, co chcete. :)

    OdpovědětVymazat
  32. I pravda může být urážka. Ale to byste nesměl trpět právním bezvědomím.

    Tak dávejte ochutnat; máte možnost to dělat, dokud Vás jako skutečného trolla nezačnu ignorovat. Zatím mne to baví. :-)

    Děkuji za Vaše povolení psát na svůj blog to, co uznám za vhodné. Jste úžasně liberální, někteří si nemyslí, že bych toto právo měl. :-)

    OdpovědětVymazat
  33. Hlavně sem dejte článek z Vrby "Jezovcovo nechutné pokrytectví". Alespoň lidé z Wikipedie co sem chodí taky uvidí o co přicházejí, když Vás tam nechtějí.

    OdpovědětVymazat
  34. Pravda může být urážka tak možná pro odborářského právníka.

    Dělejte si, co Vás baví.

    Prosím.

    OdpovědětVymazat
  35. Jestli dovolíte, tak to, co sem budu psát, o tom budu rozhodovat sám. Děkuji.

    Pro kterékoliv. To s odbory nemá žádnou souvislost. Příklad: Jan Koukal je upravenec. Přesto toto označení vnímá jako urážku.

    OdpovědětVymazat
  36. To vám s potěšením dovoluji.

    Jestli si Koukal myslí, že pravda je urážka, tak si Vás (který to také tvrdíte, protože máte právní povedomí) může Koukal najmout za právníka a můžete oba dva hoši spolu vyhrát soudní spor. :)

    OdpovědětVymazat
  37. Tak to je dobrý finále. Peters vyvrátil sám sebe. :)

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>