4. listopadu 2008

ABBA: polemika s Tomášem Pecinou

Tomáš Pecina označil ABBU za prototyp evropské odrhovačky. V 70. letech bych s ním nadšeně souhlasil a produkci podobné hudby bych považoval za závažné přestoupení estetických norem, jež by se mělo trestat tak jako dnes popírání holokaustu. Pozdější modifikaci tohoto přesvědčení přičítá Tomáš Pecina stařecké demenci.

Chápu, že třeba Starý pán je schopen při poslechu této hudby vyhodit CD-přehrávač (zavřeným) oknem a rozkousat cédéčko jako maces. Nevyčítám mu to. Bono se vyjádřil podobně – něco v tom smyslu, že v 70. letech posílal ABBU pod sekyru, dnes podepisuje to, že je to nádherná hudba.

Jistě. Waterloo, Bang-A-Boomerang nebo Honey Honey JSOU většinou víceméně odrhovačky a je škoda, jestliže zůstaly tyto odrhovačky pro Tomáše Pecinu charakteristikou této skupiny. Já se přiznám, že už v 70. letech mne zaujalo S.O.S. beatlesovskými harmoniemi na konci refrénu. Jinak jsem tuto hudbu neposlouchal (ale film jsem viděl a líbil se mi).

Teprve v době nedávné, v souvislosti s pětadvacetiletým výročím jejich průlomu na Eurovisi, jsem objevil, že je to z velké části opravdu krásná hudba! Nemyslím, že pouze stařecký dement se s obdivem zaposlouchá do When All Is Said And Done. A Dancing Queen, Thank You For The Music, The Winner Takes It All, Happy New Year a mnoho mnoho dalších nejsou v žádném případě odrhovačky, ale kousky, které patří k tomu nejlepšímu, co kdy v oblasti pop-music vzniklo.

A že je to bourgoisní kýč? No a? To byl svým způsobem Brahms, Beethoven nebo Mozart taky!

P. S. Odkazy vedou na Youtube, jedná se ale o odkazy na hudbu, nikoli na videoclipy…

11 komentářů:

  1. Starýmu pánovi ABBA nevadí.

    Ale třeba ty dva buzíky, na který dal o něco níž odkaz GP, nesnáším.

    OdpovědětVymazat
  2. Aha. Tak sorry. K těm Pet Shop Boys jsem se už vyjádřil, taky je rámcově nemusím...

    OdpovědětVymazat
  3. Pet Shop Boys jsem nikdy neposlouchal. Ale It's A Sin bylo v ČST pořád. A mně se líbilo, jak to vypadá západně.

    OdpovědětVymazat
  4. Sorry, Vodníku, připouštím, že třeba jsem dement já, ale já tu Abbu nemůžu: už když vidím ty jejich šílené bllýskavé oblečky ve stylu glamor (tvůj link na Waterloo), dělá se mi zle a musím to vypnout.

    OdpovědětVymazat
  5. pane Pecina :-)
    mezi vyborne patri treba serie mene znamych ale o to krasnejsich a bez "šíleně blýskavych oblečku"
    AF

    dalsi krasna:
    ABBA

    i tato:
    Lay All Your Love

    OdpovědětVymazat
  6. Máte pravdu, to jsou hudebně trochu lepší věci, ale přesto, už ty jejich aspirin faces… Ze všeho nejvíc mi jejich vystupování připomíná optimistické mladé lidi ve filmu Logan's Run. Prostě nějak tu "eurokulturu" nemusím.

    OdpovědětVymazat
  7. Jinak mne omluvte, půjdu si ještě lehnout, v očekávání, že při příštím otevřením zde najdu Vodníkovu vášnivou obhajobu Modern Talking

    OdpovědětVymazat
  8. Nechci odsuzovat ABBU. Nejsem muzikolog. Já ji ale neposlouchám, protože ABBA je pop a já pop nesnáším. Tedy ne veškerý pop, ale tak 95% popu. Ať žije alternativní hudba!

    OdpovědětVymazat
  9. No, já hudbu poslouchám. Visuální stránka věci mne příliš nezajímá.

    OdpovědětVymazat
  10. Ne, že bych si nikdy neposlechl poslední desku ABBA, ale nejlepší je a vždycky byla ta třetí.

    OdpovědětVymazat
  11. TP: já tu Abbu nemůžu: už když vidím ty jejich šílené bllýskavé oblečky ve stylu glamor
    Přečti si P.S. mého předcházejícího příspěvku - odkazuju na hudbu, takže si buď vypni monitor nebo zavři oči. Já osobně glitter-rock taky nemusím a celá ta perioda Slade - Marc Bolan - Gary Glitter mi byla vždy k smíchu, ale tak to holt tehdy "frčelo" (my jsme ovšem poslouchali Sabaty, Párply a Jethro Tull).

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i></i>
Tučné písmo: <b></b>
Uvozovky: „“
Odkaz: <a href = ""></a>